Közösség

Partnereink


 


2012.09.23. 14:24 KDSZ

Mutatószám-elemzések: Egy pedagógusra jutó tanulók száma

Címkék: oktatás mutatószámok

mutatokicsi.jpgKirály András írása:

Az egy pedagógusra jutó tanulók száma az alapfokú oktatásban című mutatót választottam írásom témájául, mégpedig azért, mert a szakdolgozatomban a helyi iskolák egyes programjait vettem górcső alá, és kapcsolatba kerültem az iskolák tanáraival, és amit tőlük hallottam felkeltette az érdeklődésemet.

A hagyományos statisztikák szerint az oktatási adatgyűjtés elsősorban számlálást jelentett. Ez az iskolák számáról, a tanárok számáról, átlagos osztálylétszámokról szólt, iskolai szintek szerinti bontásban. Ezek az adatok arra a feltételezésre épülnek, hogy a teljesítmények egyszerű mennyiségi adatokkal leírhatóak. Ha több a pedagógus, akkor jobb az oktatás, ha több a tanterem, akkor javult a minőség. Tényleg volt olyan időszak, amikor ezek az adatok ezt jelentették. Sok helyen a pedagógusok számának növekedése valóban fejlődést jelent – sok fejlődő országban még mindig magas az analfabéták száma éppen azért, mert kevés a tanár és a tanterem.

Más a helyzet a fejlett társadalmakban, ahol az oktatás már évtizedek óta kiterjedt. Itt egyre inkább a minőség kerül előtérbe. Ilyen például a funkcionális analfabetizmus – az iskolában megtanulta valaki a betűket, de folyamatosan nem tud olvasni vagy nem látja át egy szöveg értelmét. Persze mérhető a magasabb iskolai fokozatokba lépők létszáma és szakosodása, de ez az oktatás hatékonyságának teljességét nem képes jól átfogni.

Az egy pedagógusra jutó tanulók száma az alapfokú oktatásban: egy pedagógus munkakörben foglalkoztatottra jutó tanulólétszám az alapfokú oktatás nappali képzésein. Input jellegű mutató, idősorban a humán tőkébe fektetett beruházások változását méri.

Tanév

Egy iskolára

Egy osztály-
teremre

Egy osztályra

Egy pedagógusra

Egy osztály-
teremre jutó osztályok száma

Egy pedagógusra, a napközis beosztásban dolgozók nélkül

jutó tanulók száma

1960/61

220,3

45,4

29,5

24,0

1,5

n. a.

1970/71

204,2

34,6

25,5

17,4

1,4

n. a.

1980/81

315,3

31,8

25,1

14,8

1,3

n. a.

1990/91

313,2

23,4

22,4

12,0

1,1

15,3

1991/92

291,2

22,1

21,3

11,6

1,0

14,8

1992/93

274,7

21,0

20,6

11,3

1,0

14,2

1993/94

260,5

20,1

20,2

10,8

0,9

13,5

1994/95

249,8

19,3

19,8

10,4

0,9

13,1

1995/96

246,5

19,0

20,1

10,6

0,9

13,2

1996/67

246,3

18,9

20,3

10,9

0,9

13,5

1997/98

246,3

18,7

20,2

10,9

0,9

13,6

1998/99

247,6

18,5

20,1

10,9

0,9

13,6

1999/00

248,8

18,5

20,3

10,8

0,9

13,6

2000/01**

247,2

22,0

20,0

10,7

1,1

n. a.

2001/02

245,1

21,9

19,8

10,5

1,1

n. a.

2002/03

245,3

21,8

19,9

10,4

1,1

n. a.

2003/04

242,7

21,6

19,8

10,1

1,1

11,9

2004/05

240,6

21,3

19,7

10,2

1,1

11,9


Forrás: OM Statisztikai tájékoztató, Oktatási évkönyv 2004/2005 alapján Garami Erika számításai

Látható, hogy a tanulók létszáma folyamatosan fogy, fogyott. Míg az 1960-as években a mutató 20 fölötti értéket mutat, addig a 2000-es években ez már csak 10 és 11 között mozgott, és egyre inkább a 10 felé közelített. Szerintem ez a mutató tényleg azt méri, amit célul kitűzött, konkrétan, hogy egy pedagógusra hány gyermek jut. A fókuszban ez a kérdéskör szerepelt, amit eredetileg a mutató célja volt, az véleményem szerint meg is valósult benne. Arra vonatkozólag nem áll adat rendelkezésemre, hogy mindig ugyanazzal a módszerrel zajlott-e az adatgyűjtés, következetes volt-e a mérés elvégzője, de a KSH-ban tett látogatás után szerintem ezt elfogadhatjuk, hisz bemutatták, hogy milyen komoly munkát végeznek, nagyon határozott és konkrét elvek, szabályok alapján. Ez az adatmérés hozzáférhető a KSH honlapján, megjelent az adott évkönyvben és OM tájékoztatóban. Az adatokat szerintem könnyű értelmezni, elég egyértelmű.

A mérés következményei, illetve tanulságai azok, amelyeken komolyan el kell gondolkodni. A számok csökkenése egyértelműen kiviláglik az adatokból. A 2000-es évekig fokozatosan csökkent az egy osztályteremre jutó tanulók száma, illetve az egy osztályra jutó tanulók száma is. Az előbbi 20 alatt mozgott az említett időpontig, az utóbbi pedig 20 körül, picit fölötte. A 2000-es évek első felében érdekes fordulás figyelhető meg az adatokban. Az egy teremre jutó tanulók száma 21 fölé került, míg az egy osztályra jutó tanulók száma leesett 20 alá. Ezt azzal tudnám magyarázni, hogy olyan kormányzati döntések születtek, amelyek iskolákat zártak be, vontak össze. Így kevesebb lett a tanterem, de több az osztály, ezért alakulhattak így ezek a számok. Visszatérve a pedagógusokra jutó tanulók számára, megfigyelhető a folyamatos csökkenés. Ennek nagyrészt demográfiai okai vannak, egyre kevesebb gyermek született a 20. század végén, 21.században. Ugyanakkor a gyerekek számának csökkenése magával vonta a pedagógusok létszámának leépítését is, hiszen nem volt már rájuk szükség.

Ha azt nézzük, hogy a mutatót milyen gyakran, milyen időközönként kell felmérni, nos a tanévek szerinti számítás igen evidensnek tűnik, véleményem szerint ez a járható út. A felmérés költségeit nem ismerem, ám szerintem annyira nem járhat nagy ráfordítással, végig kell kérdezni az összes iskolát, az igazgatókat, tanárokat. Ez természetesen rengeteg időt igénybe vehet, de egy jól kiépített kérdezőbiztosi rendszerrel megoldható a dolog, arányosan normál költségekkel.

Ebbe a témába tartozónak érzem, hogy az országon belül, régiókra, megyékre lebontva is lássuk a tanulók és a pedagógusok számának változásait. Bár az alábbi tábla csak 2002 és 2005 közötti adatokat mutat, azért így is leolvasható róla néhány érdekes adat. A hely szűküssége miatt nem kívánom részletesen elemezni ezt a statisztikai mutatót, csak kiemelni a számomra érdekesebb adatokat.

 A nappali tagozatos általános iskolai oktatás területi alapadatai, 2002/03–2004/05

Régió, megye

Tanulók száma

Tanulók
aránya a
népes-
séghez
viszo-
nyítva
mikro-
cenzus
alapján

Osztályok száma*

Pedagógusok száma*

2002/
03

2003/
04

2004/
05

2002/
03

2003/
04

2004/
05

2002/
03

2003/
04

2004/
05

Budapest

126 055

122 572

119 645

7,1

6 124

5 996

5 914

13 964

14 138

13 580

Pest

102 288

102 087

101 033

8,8

4 841

4 863

4 844

8 859

9 127

9 020

Közép-Magyarország

228 343

224 659

220 678

7,8

10 965

10 859

10 758

22 823

23 265

22 600

Fejér

41 859

40 517

39 126

9,1

2 084

2 051

1 985

3 640

3 694

3 545

Komárom-Esztergom

29 742

28 936

28 120

8,9

1 519

1 502

1 457

2 796

2 806

2 719

Veszprém

34 708

33 268

32 090

8,8

1 809

1 755

1 706

3 288

3 283

3 182

Közép-Dunántúl

106 309

102 721

99 336

9,0

5 412

5 308

5 148

9 724

9 783

9 446

Győr-Moson-Sopron

38 082

37 688

36 845

8,4

2 083

2 075

2 004

3 815

3 886

3 775

Vas

24 148

23 558

22 817

8,6

1 288

1 249

1 219

2 412

2 433

2 342

Zala

25 946

25 211

24 346

8,3

1 288

1 249

1 219

2 731

2 687

2 571

Nyugat-Dunántúl

88 176

86 457

84 008

8,4

4 761

4 687

4 556

8 958

9 006

8 688

Baranya

36 494

35 389

34 281

8,6

1 895

1 843

1 791

3 628

3 641

3 527

Somogy

31 374

30 681

30 000

9,1

1 679

1 655

1 633

3 137

3 202

3 129

Tolna

22 971

22 345

21 716

8,9

1 190

1 192

1 137

2 378

2 369

2 271

Dél-Dunántúl

90 839

88 415

85 997

8,8

4 764

4 690

4 561

9 143

9 212

8 927

Borsod-Abaúj-Zemplén

77 537

75 321

74 786

10,2

4 039

3 944

3 903

6 991

6 942

6 873

Heves

29 177

28 679

28 272

8,8

1 552

1 522

1 520

2 977

2 951

2 891

Nógrád

20 115

19 624

19 086

8,8

1 106

1 116

1 057

1 899

1 921

1 846

Észak-Magyarország

126 829

123 624

122 144

9,6

6 697

6 582

6 480

11 867

11 814

11 610

Hajdú-Bihar

57 298

56 015

54 465

9,9

2 714

2 666

2 599

5 271

5 250

5 063

Jász-Nagykun-Szolnok

41 126

40 054

38 994

9,5

1 937

1 893

1 857

3 571

3 579

3 493

Szabolcs-Szatmár-Bereg

64 661

64 126

62 906

10,8

3 328

3 278

3 227

5 900

5 968

5 880

Észak-Alföld

163 085

160 195

156 365

10,2

7 979

7 837

7 683

14 742

14 797

14 436

Bács-Kiskun

52 494

51 163

49 412

9,2

2 572

2 532

2 478

4 805

4 871

4 699

Békés

36 022

35 042

33 706

8,7

1 780

1 746

1 706

3 360

3 360

3 248

Csongrád

38 289

37 493

36 139

8,5

1 793

1 765

1 687

3 613

3 676

3 462

Dél-Alföld

126 805

123 698

119 257

8,8

6 145

6 043

5 871

11 778

11 907

11 409

Összesen

930 386

909 769

887 785

8,8

46 723

46 006

45 057

89 035

89 784

87 116


Forrás: OM Statisztikai tájékoztató, Oktatási évkönyv 2002/2003., 2003/2004. és 2004/2005. évi kötetei; valamint http://www.ksh.hu/ alapján Garami Erika számításai

Összesen látható tehát, hogy 2004-ben már kevesebb, mint 900 000 diák kezdte meg általános iskolai tanulmányait, és a pedagógusok száma nem sokkal haladta meg a 87 000-t. Ha két összesen számot elosztjuk, megkapjuk a fentebbi táblázat számait. Területileg Közép-Magyarország (Budapest, Pest megye) régióban van a legtöbb tanuló, ezt követi Észak-Alföld (Hajdú-Bihar, Jász-NagyKun-Szolnok, Szabolcs megye) és Észak-Magyarország (BAZ megye, Heves és Nógrád megye). Erősen elszakadtak: 1.220 ezer fölött; 2: 160 ezer fölött; 3: 130 fölött (04/05-ben már alatt). Erre a pedagógusok száma: 1: 22 ezer fölött; 2: 14 ezer fölött és a harmadik helyen már igen szoros a helyzet, Észak-Magyarország és a Dél-Alföld szorosan fej-fej mellett haladnak, 11 ezer fölötti számmal. A megmaradt 3 dunántúli régió a számok tekintetében elmarad a vezető régióktól.

Az idei, 2011/2012-es tanévban az általános iskolai tanulók létszáma ismét kevesebb lett. Erre felhívták a figyelmemet azok a tanárok, pedagógusok, akikkel a szakdolgozatom miatt beszéltem, illetve ez olvasható a KSH honlapján (1) is. A 2011/2012-es tanévben a nappali oktatásban 748 ezren tanulnak, 9 ezerrel kevesebben, mint egy évvel korábban. Egy pedagógusra átlagosan 10, egy osztályra pedig 20 tanuló jut, lényegében ugyanannyi, mint az elmúlt években.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://kdsz.blog.hu/api/trackback/id/tr274792512

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása