Közösség

Partnereink


 


2012.03.20. 18:00 KDSZ

Aktuális költségvetési kérdések - Adorján Richárd előadása

Címkék: rendezvény költségvetés Adorján Richárd

Komoróczki Máté írása:

A KDSZ 2012. február 28-i szakmai rendezvényén "aktuális költségvetési kérdések" címmel tartotta előadását Adorján Richárd, akinek elméleti tudásán kívül, 12 éves közszektorban eltöltött tapasztalata is nagy érdeklődésnek örvendett a diákszervezet hallgatóinak körében. A Nemzetgazdasági Minisztérium Költségvetési összefoglaló főosztályának vezetője bevezetőjében kiemelte a költségvetési kérdések egyre nagyobb jelentőségét a köztudatban, illetve a médiában, ahol elég csak a Széll Kálmán terv ismertségére gondolunk.

Összefoglalva az alaptörvény idevágó lényeges pontjait elhangzott, hogy az országgyűlés nem fogadhat el olyan központi költségvetésről szóló törvényt, ami 50% fölé emelné a GDP arányos államadóságot. Az 50% feletti tartományban az országgyűlésnek csak úgy lehet költségvetési törvényt elfogadni, ha annak végrehajtásával a GDP arányos államadóság nem nő. Fontos pontja az alkotmánynak, hogy az alaptörvénybe bekerült egy kormány-felhatalmazás az önkormányzatok hitelfelvételének korlátozására, hiszen ez az utóbbi években jelentős gondok forrása volt.

Az adóságunk tehát három összetevőből áll:

  1.  Központi költségvetési deficit;
  2. Önkormányzati rendszer deficit;
  3. Egyéb, az uniós módszertan szerinti kormányzati szektorba sorolt szervezetek deficitje.

Ezekből azért a legjelentősebb az 1. csoport, de az önkormányzatok mintegy 2000 milliárd Forint felhalmozott adósága sem alacsony. Ezen a ponton merült fel az a kérdés, hogy miért nem az Európai Unió által használt elszámolási rendszert alkalmazza a magyar jogrendszer, és melyek a két rendszer közti különbségek. A válasz egyszerű, az EU által használt rendszerben nehezebb a tervezés, és olyan szervezetnek, mint például a MÁV-Startnak, nem lenne képes a parlament a költségvetését megszavazni.

A kormányzat csupán augusztusig dolgozik a költségevetésen, aztán a különböző egyeztetési folyamatok következnek, majd az ún. parlamenti szakasz, és csak ezután fogadható el maga a törvény. Az itt felvetődött második kérdésre is egyértelmű válasz érkezett: a különböző ad hoc, nem várt kiadásokat a kormányzat, különböző zárolások révén tudta, tudja ellensúlyozni, például pályázati pénzek csökkentése, beruházások elhalasztása, jutalmazás tiltása.

Az előadás végén némiképp a jövőképen, gazdaságpolitikai trendeken elmélkedik az előadó, amelynek egyik derűlátó konklúziója, hogy a magyar államadóság 2012 végére GDP arányosan 75% alá csökkenhet.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://kdsz.blog.hu/api/trackback/id/tr24328705

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása