Király András írása:
Az egy pedagógusra jutó tanulók száma az alapfokú oktatásban című mutatót választottam írásom témájául, mégpedig azért, mert a szakdolgozatomban a helyi iskolák egyes programjait vettem górcső alá, és kapcsolatba kerültem az iskolák tanáraival, és amit tőlük hallottam felkeltette az érdeklődésemet.
A hagyományos statisztikák szerint az oktatási adatgyűjtés elsősorban számlálást jelentett. Ez az iskolák számáról, a tanárok számáról, átlagos osztálylétszámokról szólt, iskolai szintek szerinti bontásban. Ezek az adatok arra a feltételezésre épülnek, hogy a teljesítmények egyszerű mennyiségi adatokkal leírhatóak. Ha több a pedagógus, akkor jobb az oktatás, ha több a tanterem, akkor javult a minőség. Tényleg volt olyan időszak, amikor ezek az adatok ezt jelentették. Sok helyen a pedagógusok számának növekedése valóban fejlődést jelent – sok fejlődő országban még mindig magas az analfabéták száma éppen azért, mert kevés a tanár és a tanterem.
Más a helyzet a fejlett társadalmakban, ahol az oktatás már évtizedek óta kiterjedt. Itt egyre inkább a minőség kerül előtérbe. Ilyen például a funkcionális analfabetizmus – az iskolában megtanulta valaki a betűket, de folyamatosan nem tud olvasni vagy nem látja át egy szöveg értelmét. Persze mérhető a magasabb iskolai fokozatokba lépők létszáma és szakosodása, de ez az oktatás hatékonyságának teljességét nem képes jól átfogni.
Az egy pedagógusra jutó tanulók száma az alapfokú oktatásban: egy pedagógus munkakörben foglalkoztatottra jutó tanulólétszám az alapfokú oktatás nappali képzésein. Input jellegű mutató, idősorban a humán tőkébe fektetett beruházások változását méri.
Tanév |
Egy iskolára |
Egy osztály- |
Egy osztályra |
Egy pedagógusra |
Egy osztály- |
Egy pedagógusra, a napközis beosztásban dolgozók nélkül |
jutó tanulók száma |
||||||
1960/61 |
220,3 |
45,4 |
29,5 |
24,0 |
1,5 |
n. a. |
1970/71 |
204,2 |
34,6 |
25,5 |
17,4 |
1,4 |
n. a. |
1980/81 |
315,3 |
31,8 |
25,1 |
14,8 |
1,3 |
n. a. |
1990/91 |
313,2 |
23,4 |
22,4 |
12,0 |
1,1 |
15,3 |
1991/92 |
291,2 |
22,1 |
21,3 |
11,6 |
1,0 |
14,8 |
1992/93 |
274,7 |
21,0 |
20,6 |
11,3 |
1,0 |
14,2 |
1993/94 |
260,5 |
20,1 |
20,2 |
10,8 |
0,9 |
13,5 |
1994/95 |
249,8 |
19,3 |
19,8 |
10,4 |
0,9 |
13,1 |
1995/96 |
246,5 |
19,0 |
20,1 |
10,6 |
0,9 |
13,2 |
1996/67 |
246,3 |
18,9 |
20,3 |
10,9 |
0,9 |
13,5 |
1997/98 |
246,3 |
18,7 |
20,2 |
10,9 |
0,9 |
13,6 |
1998/99 |
247,6 |
18,5 |
20,1 |
10,9 |
0,9 |
13,6 |
1999/00 |
248,8 |
18,5 |
20,3 |
10,8 |
0,9 |
13,6 |
2000/01** |
247,2 |
22,0 |
20,0 |
10,7 |
1,1 |
n. a. |
2001/02 |
245,1 |
21,9 |
19,8 |
10,5 |
1,1 |
n. a. |
2002/03 |
245,3 |
21,8 |
19,9 |
10,4 |
1,1 |
n. a. |
2003/04 |
242,7 |
21,6 |
19,8 |
10,1 |
1,1 |
11,9 |
2004/05 |
240,6 |
21,3 |
19,7 |
10,2 |
1,1 |
11,9 |
Forrás: OM Statisztikai tájékoztató, Oktatási évkönyv 2004/2005 alapján Garami Erika számításai
Látható, hogy a tanulók létszáma folyamatosan fogy, fogyott. Míg az 1960-as években a mutató 20 fölötti értéket mutat, addig a 2000-es években ez már csak 10 és 11 között mozgott, és egyre inkább a 10 felé közelített. Szerintem ez a mutató tényleg azt méri, amit célul kitűzött, konkrétan, hogy egy pedagógusra hány gyermek jut. A fókuszban ez a kérdéskör szerepelt, amit eredetileg a mutató célja volt, az véleményem szerint meg is valósult benne. Arra vonatkozólag nem áll adat rendelkezésemre, hogy mindig ugyanazzal a módszerrel zajlott-e az adatgyűjtés, következetes volt-e a mérés elvégzője, de a KSH-ban tett látogatás után szerintem ezt elfogadhatjuk, hisz bemutatták, hogy milyen komoly munkát végeznek, nagyon határozott és konkrét elvek, szabályok alapján. Ez az adatmérés hozzáférhető a KSH honlapján, megjelent az adott évkönyvben és OM tájékoztatóban. Az adatokat szerintem könnyű értelmezni, elég egyértelmű.
A mérés következményei, illetve tanulságai azok, amelyeken komolyan el kell gondolkodni. A számok csökkenése egyértelműen kiviláglik az adatokból. A 2000-es évekig fokozatosan csökkent az egy osztályteremre jutó tanulók száma, illetve az egy osztályra jutó tanulók száma is. Az előbbi 20 alatt mozgott az említett időpontig, az utóbbi pedig 20 körül, picit fölötte. A 2000-es évek első felében érdekes fordulás figyelhető meg az adatokban. Az egy teremre jutó tanulók száma 21 fölé került, míg az egy osztályra jutó tanulók száma leesett 20 alá. Ezt azzal tudnám magyarázni, hogy olyan kormányzati döntések születtek, amelyek iskolákat zártak be, vontak össze. Így kevesebb lett a tanterem, de több az osztály, ezért alakulhattak így ezek a számok. Visszatérve a pedagógusokra jutó tanulók számára, megfigyelhető a folyamatos csökkenés. Ennek nagyrészt demográfiai okai vannak, egyre kevesebb gyermek született a 20. század végén, 21.században. Ugyanakkor a gyerekek számának csökkenése magával vonta a pedagógusok létszámának leépítését is, hiszen nem volt már rájuk szükség.
Ha azt nézzük, hogy a mutatót milyen gyakran, milyen időközönként kell felmérni, nos a tanévek szerinti számítás igen evidensnek tűnik, véleményem szerint ez a járható út. A felmérés költségeit nem ismerem, ám szerintem annyira nem járhat nagy ráfordítással, végig kell kérdezni az összes iskolát, az igazgatókat, tanárokat. Ez természetesen rengeteg időt igénybe vehet, de egy jól kiépített kérdezőbiztosi rendszerrel megoldható a dolog, arányosan normál költségekkel.
Ebbe a témába tartozónak érzem, hogy az országon belül, régiókra, megyékre lebontva is lássuk a tanulók és a pedagógusok számának változásait. Bár az alábbi tábla csak 2002 és 2005 közötti adatokat mutat, azért így is leolvasható róla néhány érdekes adat. A hely szűküssége miatt nem kívánom részletesen elemezni ezt a statisztikai mutatót, csak kiemelni a számomra érdekesebb adatokat.
A nappali tagozatos általános iskolai oktatás területi alapadatai, 2002/03–2004/05
Régió, megye |
Tanulók száma |
Tanulók |
Osztályok száma* |
Pedagógusok száma* |
||||||
2002/ |
2003/ |
2004/ |
2002/ |
2003/ |
2004/ |
2002/ |
2003/ |
2004/ |
||
Budapest |
126 055 |
122 572 |
119 645 |
7,1 |
6 124 |
5 996 |
5 914 |
13 964 |
14 138 |
13 580 |
Pest |
102 288 |
102 087 |
101 033 |
8,8 |
4 841 |
4 863 |
4 844 |
8 859 |
9 127 |
9 020 |
Közép-Magyarország |
228 343 |
224 659 |
220 678 |
7,8 |
10 965 |
10 859 |
10 758 |
22 823 |
23 265 |
22 600 |
Fejér |
41 859 |
40 517 |
39 126 |
9,1 |
2 084 |
2 051 |
1 985 |
3 640 |
3 694 |
3 545 |
Komárom-Esztergom |
29 742 |
28 936 |
28 120 |
8,9 |
1 519 |
1 502 |
1 457 |
2 796 |
2 806 |
2 719 |
Veszprém |
34 708 |
33 268 |
32 090 |
8,8 |
1 809 |
1 755 |
1 706 |
3 288 |
3 283 |
3 182 |
Közép-Dunántúl |
106 309 |
102 721 |
99 336 |
9,0 |
5 412 |
5 308 |
5 148 |
9 724 |
9 783 |
9 446 |
Győr-Moson-Sopron |
38 082 |
37 688 |
36 845 |
8,4 |
2 083 |
2 075 |
2 004 |
3 815 |
3 886 |
3 775 |
Vas |
24 148 |
23 558 |
22 817 |
8,6 |
1 288 |
1 249 |
1 219 |
2 412 |
2 433 |
2 342 |
Zala |
25 946 |
25 211 |
24 346 |
8,3 |
1 288 |
1 249 |
1 219 |
2 731 |
2 687 |
2 571 |
Nyugat-Dunántúl |
88 176 |
86 457 |
84 008 |
8,4 |
4 761 |
4 687 |
4 556 |
8 958 |
9 006 |
8 688 |
Baranya |
36 494 |
35 389 |
34 281 |
8,6 |
1 895 |
1 843 |
1 791 |
3 628 |
3 641 |
3 527 |
Somogy |
31 374 |
30 681 |
30 000 |
9,1 |
1 679 |
1 655 |
1 633 |
3 137 |
3 202 |
3 129 |
Tolna |
22 971 |
22 345 |
21 716 |
8,9 |
1 190 |
1 192 |
1 137 |
2 378 |
2 369 |
2 271 |
Dél-Dunántúl |
90 839 |
88 415 |
85 997 |
8,8 |
4 764 |
4 690 |
4 561 |
9 143 |
9 212 |
8 927 |
Borsod-Abaúj-Zemplén |
77 537 |
75 321 |
74 786 |
10,2 |
4 039 |
3 944 |
3 903 |
6 991 |
6 942 |
6 873 |
Heves |
29 177 |
28 679 |
28 272 |
8,8 |
1 552 |
1 522 |
1 520 |
2 977 |
2 951 |
2 891 |
Nógrád |
20 115 |
19 624 |
19 086 |
8,8 |
1 106 |
1 116 |
1 057 |
1 899 |
1 921 |
1 846 |
Észak-Magyarország |
126 829 |
123 624 |
122 144 |
9,6 |
6 697 |
6 582 |
6 480 |
11 867 |
11 814 |
11 610 |
Hajdú-Bihar |
57 298 |
56 015 |
54 465 |
9,9 |
2 714 |
2 666 |
2 599 |
5 271 |
5 250 |
5 063 |
Jász-Nagykun-Szolnok |
41 126 |
40 054 |
38 994 |
9,5 |
1 937 |
1 893 |
1 857 |
3 571 |
3 579 |
3 493 |
Szabolcs-Szatmár-Bereg |
64 661 |
64 126 |
62 906 |
10,8 |
3 328 |
3 278 |
3 227 |
5 900 |
5 968 |
5 880 |
Észak-Alföld |
163 085 |
160 195 |
156 365 |
10,2 |
7 979 |
7 837 |
7 683 |
14 742 |
14 797 |
14 436 |
Bács-Kiskun |
52 494 |
51 163 |
49 412 |
9,2 |
2 572 |
2 532 |
2 478 |
4 805 |
4 871 |
4 699 |
Békés |
36 022 |
35 042 |
33 706 |
8,7 |
1 780 |
1 746 |
1 706 |
3 360 |
3 360 |
3 248 |
Csongrád |
38 289 |
37 493 |
36 139 |
8,5 |
1 793 |
1 765 |
1 687 |
3 613 |
3 676 |
3 462 |
Dél-Alföld |
126 805 |
123 698 |
119 257 |
8,8 |
6 145 |
6 043 |
5 871 |
11 778 |
11 907 |
11 409 |
Összesen |
930 386 |
909 769 |
887 785 |
8,8 |
46 723 |
46 006 |
45 057 |
89 035 |
89 784 |
87 116 |
Forrás: OM Statisztikai tájékoztató, Oktatási évkönyv 2002/2003., 2003/2004. és 2004/2005. évi kötetei; valamint http://www.ksh.hu/ alapján Garami Erika számításai
Összesen látható tehát, hogy 2004-ben már kevesebb, mint 900 000 diák kezdte meg általános iskolai tanulmányait, és a pedagógusok száma nem sokkal haladta meg a 87 000-t. Ha két összesen számot elosztjuk, megkapjuk a fentebbi táblázat számait. Területileg Közép-Magyarország (Budapest, Pest megye) régióban van a legtöbb tanuló, ezt követi Észak-Alföld (Hajdú-Bihar, Jász-NagyKun-Szolnok, Szabolcs megye) és Észak-Magyarország (BAZ megye, Heves és Nógrád megye). Erősen elszakadtak: 1.220 ezer fölött; 2: 160 ezer fölött; 3: 130 fölött (04/05-ben már alatt). Erre a pedagógusok száma: 1: 22 ezer fölött; 2: 14 ezer fölött és a harmadik helyen már igen szoros a helyzet, Észak-Magyarország és a Dél-Alföld szorosan fej-fej mellett haladnak, 11 ezer fölötti számmal. A megmaradt 3 dunántúli régió a számok tekintetében elmarad a vezető régióktól.
Az idei, 2011/2012-es tanévban az általános iskolai tanulók létszáma ismét kevesebb lett. Erre felhívták a figyelmemet azok a tanárok, pedagógusok, akikkel a szakdolgozatom miatt beszéltem, illetve ez olvasható a KSH honlapján (1) is. A 2011/2012-es tanévben a nappali oktatásban 748 ezren tanulnak, 9 ezerrel kevesebben, mint egy évvel korábban. Egy pedagógusra átlagosan 10, egy osztályra pedig 20 tanuló jut, lényegében ugyanannyi, mint az elmúlt években.